Covid-19

Plán preventívnych  a krízových opatrení v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia infekcie spôsobenej koronavírusom

1. Informácie o víruse COVID – 19
Akútny respiračný syndróm spôsobuje koronavírus SARS-CoV-2 z čeľade Coronaviridae, ktorý patrí medzi betakoronavírusy, kam sa zaraďujú aj koronavírusy SARS-CoV a MERSCoV, ale vykazuje od nich genetickú odlišnosť. Ochorenie sa prejavuje najmä kašľom, dýchavičnosťou, telesnou teplotou nad 38 °C, zápalom pľúc a v prípade komplikácií môže skončiť úmrtím. Inkubačný čas je 2 až 14 dní.

Spôsob prenosu: nový koronavírus SARS-CoV-2 je respiračný vírus. K prenosu dochádza primárne kontaktom s infikovanou osobou, ktorá najmä pri hovorení, kašľaní a kýchaní šíri infekčné kvapôčky do svojho okolia. Prenos je možný tiež predmetmi čerstvo kontaminovanými sekrétmi infikovaného človeka. Vírus sa podarilo izolovať zo vzoriek odobratých z dolných dýchacích ciest, ale aj zo sterov z nosohltana aj hrdla, v sére, krvi, v slinách, moči a stolici. Koronavírus SARS-CoV-2 sa prenáša z človeka na človeka.

2. Preventívne opatrenia v našich Zariadeniach podporovaného bývania
2.1 Obmedzenie pohybu
-  osobnou komunikáciou s prijímateľmi sa zakazuje resp. obmedzuje pohyb mimo priestoru zariadenia, avšak dodržanie tohto zákazu sa nevynucuje obmedzením osobnej slobody. V čase pohybu prijímateľa mimo zariadenia je vopred upozornený a vyzvaný, aby používal ochranné prostriedky t.j. tvárové rúško, rukavice a pri kontakte s inými osobami dodržiaval odstup minimálne 2 metre.

- dočasne pozastavujeme skupinové aktivity,  aktivity realizujeme len  v menších skupinkách alebo individuálne. Účasť PSS  je dôležitá z dôvodu ich psychického zdravia.

-  zákaz návštev v našich Zariadeniach podporovaného bývania .

- komunikácia s rodinnými príslušníkmi a blízkymi osobami prebieha výlučne telefonicky, cez počítač a mobilné telefóny, prostredníctvom rôznych aplikácií.

2.2 Hygienické opatrenia
- prijímateľom sociálnej služby  a zamestnancom sa pravidelne meria telesná teplota bezkontaktným teplomerom. O nameranej TT sa vedie denný záznam.

- po príchode do zariadenia sú zamestnanci aj  prijímatelia povinní dezinfikovať si ruky liehovým dezinfekčným prostriedkom a prezuť sa do obuvi, ktorú používajú len v zariadení.

- všetci zamestnanci počas výkonu práce používajú ochranné tvárové rúško.

- v zariadení sa realizuje pravidelná dezinfekcia umývadiel, spŕch, vane, sprchových kútov a toaliet,  vrátane sanitárnych obkladov, podláh, miest častého dotyku ( kľučky, vypínače, dvere)  bežne  dostupnými dezinfekčnými prostriedkami s baktericídnym a virucídnym účinkom podľa návodu na použitie. Týchto dezinfekčných úkonov sa aktívne zúčastňujú i prijímatelia.

- pre všetkých prijímateľov a zamestnancov platí povinnosť dodržiavať všeobecné zásady, ktoré pomáhajú zabrániť šíreniu respiračných vírusov:

      -  vyhýbať  sa úzkemu kontaktu s ľuďmi s akútnym respiračným ochorením

      - skrátiť pobyt v priestoroch, kde sa nachádza veľké množstvo ľudí

      - často si umývať ruky teplou vodou a mydlom.  Ako ďalší stupeň po umytí rúk je vhodné použiť dezinfekčný gél na báze alkoholu

      -  účinnosť umývania rúk možno zvýšiť použitím dezinfekčného mydla s virucídnym účinkom

      - používať len svoj vlastný uterák, ktorý sa vymieňa každý deň za čistý

      -  dodržiavať respiračnú hygienu t.j. dodržať dostatočnú vzdialenosť od iných osôb minimálne 2 m, zakryť si ústa a nos vreckovkou alebo papierovým obrúskom (v prípadne ak nemajú vreckovku kašľať a kýchať do rukáva – do lakťového zhybu, nie do rúk!).

- zamestnanci sú povinní  umývať si ruky:

        - pred odchodom z domu

        - pri príchode do práce

        - po použití toalety

        - po prestávke a denných pracovných činnostiach

        - pred prípravou jedla a nápojov

        - pred a po konzumácii jedla a nápojov

        - pred odchodom z práce

        - pri príchode domov

        - po každom priamom kontakte s chorým alebo izolovaným prijímateľom

2.3 Organizačné opatrenia

-  v nevyhnutných situáciách (donáška stravy a potravín, nutná údržba, prevzatie poštových zásielok ap.) je umožnený vstup do vonkajšieho areálu zariadenia pri zabezpečení hygienicko-epidemiologických opatrení a monitoringu zdravotného stavu s meraním telesnej teploty. Zásobovanie stravou a potravinami sa sústreďuje na 1 miesto.

-  zamestnanec má povinnosť  zamestnávateľa informovať o tom, že:

           -  sa jeho blízky príbuzný resp. blízka osoba vrátila  z rizikovej oblasti zasiahnutej koronavírusom

           -  že  bol v priamom kontakte s osobou, ktorej bola potvrdená infekcia COVID-19 alebo je v izolácii pre podozrenie na infekciu a nie sú ešte výsledky vyšetrenia známe.

- zamestnávateľ je oprávnený vyzvať zamestnanca, aby sa podrobil vyšetreniu u všeobecného lekára,  popr. hygienika príslušného RÚVZ. V prípade potvrdenia ochorenia COVID-19 u zamestnanca sociálnych služieb sú izolovaní všetci prijímatelia, ktorí prišli s chorým zamestnancom do kontaktu, ak tak určí hygienik RÚVZ.


3. Krízové opatrenia v čase karantény
3.1 Prípravné opatrenia
- Zariadenie sociálnych služieb Semerovo – účelové zariadenie cirkvi má určený interný krízový tím pre prípad vzniku karantény v Zariadeniach podporovaného bývania. Krízový tím má 2 členov, riaditeľ a koordinátora ZPB. Títo členovia budú osobne prítomní v čase krízy (karantény) v zariadení, s čím aj súhlasili. Obaja členovia majú na seba telefónne kontakty.

- Zariadenie sociálnych služieb Semerovo – účelové zariadenie cirkvi má určenú aj pohotovostnú zložku krízového tímu, ktorú tvoria 2 dvojice personálu mimo budovu, budú k dispozícii krízovému tímu v prípade potreby a jednu osobu pre zabezpečovanie potrieb medzi ZPB a vonkajším okolím (strava, pošta ap).

- plán krízových opatrení je k dispozícii výhradne členom krízového tímu. Ostatní zamestnanci sú informovaní o spracovaní tohto dokumentu, nepoznajú však jeho obsah s cieľom zabrániť rozširovaniu paniky. Krízový plán bol vytvorený podľa dostupných odporúčaní ÚVZ SR, RÚVZ a MZ SR. Verejnosť a príbuzní sú informovaní o spracovaní krízového plánu na webe .................  Prijímatelia sú informovaní o spracovaní krízového plánu prostredníctvom koordinátora ZPB.

- komunikácia s verejnosťou, médiami, rodinnými príslušníkmi v prípade karantény sa bude vykonávať len telefonicky príp. e-mailom a hlavnými kontaktnými osobami sú štatutárny zástupca a vedúca zariadenia podporovaného bývania.

- v prípade vyhlásenia karantény si zamestnanci prítomní v  ZPB  vopred zabezpečia individuálne potreby podľa vlastného uváženia (oblečenie, matrac, hygienické potreby, lieky ap.). Na oddych a nočný odpočinok pre zamestnancov v karanténe sú určené dva priestory: kancelária ZPB a štatutárneho zástupcu.

3.2 Opatrenia pri podozrivom resp. potvrdenom ochorení COVID – 19
- ak pri vykonávaní merania teploty a pri kontrole zdravotného stavu zistí zamestnanec príznaky COVID – 19, tak  je zabezpečená izolácia PSS v izolačnej miestonosti, ktorá je dobre vetrateľná. Je jasne vyznačená ako IZOLAČNÁ MIESNOSŤ,   obmedzíme  pohyb prijímateľa po bývaní, minimalizujeme priestory, ktoré používajú prijímatelia spoločne a postupujeme v nasledovných krokoch:

1. krok -  primárne kontaktujeme ošetrujúceho lekára (všeobecný lekár pre dospelých), ktorý rozhodne o ďalšom postupe. Zoznam lekárov  je v prílohe č. 1. Pokiaľ nie je k dispozícii  lekár, kontaktujeme príslušné RÚVZ pre určenie ďalšieho postupu.

2. krok - v prípade, ak regionálny hygienik vysloví podozrenie z infekcie COVID-19, ale rozhodne, že chorý prijímateľ nebude prevezený do zdravotníckeho zariadenia na ďalšie odborné vyšetrenie alebo hospitalizáciu, ale vyšetrí ho tím záchrannej zdravotnej služby, ktorý odoberie aj vzorky na potvrdenie/ vyvrátenie podozrenia na COVID-19, tak je v zariadení podporovaného bývania chorý prijímateľ zabezpečený v prísnej izolácii podľa odporúčaní odborného pracovníka RÚVZ. V starostlivosti o tohto prijímateľa sa postupuje rovnako ako v prípade bežnej respiračnej vírusovej infekcie.

3. krok - izba s izolovaným pacientom je označená  z dôvodu, aby boli zamestnanci jasne informovaní o potrebe dodržiavania režimových opatrení a bariérovej ošetrovacej techniky. Chorý prijímateľ by mal použiť rúško alebo vreckovku, ktoré sú následne bezpečne uskladnené  v 2 vreciach a samostatnej nádobe pre zhromažďovanie biologického materiálu, ktorý sa má pravidelne vynášať za prísnych podmienok, ktoré nedovolia kontaminácii okolitého prostredia mimo izbu izolovaného prijímateľa.

4. krok – zamestnanci vstupujú do izby už iba v intervenčných ochranných pomôckach (okuliare, rúško – príp. respirátor, ochranný štít, ochranný oblek, návleky na topánkach a rukavice).V  prípade, že ich poskytovateľ  nemá, zabezpečia ich Štátne hmotné rezervy. Zamestnanci sú poučení  podľa  pokynov RÚVZ. Jednorazové  pomôcky použité na ošetrovanie chorého  prijímateľa sú bezpečne likvidované ihneď po použití.  Ak nie sú k dispozícii jednorazové pomôcky určené pre prácu s COVID-19 a nemožno tak zaistiť dostatočnú ochranu zamestnancov, musí byť prijímateľ v spolupráci s RÚVZ  odoslaný sanitkou vybavenou na prevoz infekčného pacienta do zdravotníckeho zariadenia a hospitalizovaný počas celej doby infekčnosti.

5. krok - na základe vyplnenia formulára o hlásení kontaktov môže byť nariadené izolovanie všetkých prijímateľov, ktorí prišli s chorým prijímateľom do kontaktu, ak tak rozhodne   miestne príslušný RÚVZ. V takom prípade sa poskytovateľ riadi odporúčaním RÚVZ v manažmente ďalších prijímateľov a pracovníkov zariadenia.

- v prípade, že PSS s podozrením na COVID – 19 alebo potvrdeným na COVID – 19 bol prevezený do zdravotníckeho zariadenia, zabezpečíme dezinfekciu celej miestnosti, zabezpečíme výmenu bielizne a pranie použitej bielizne.

- v prípade, že PSS nebude odvezený do nemocnice a zostáva v zariadení, máme zabezpečenú jeho izoláciu v infekčnom priestore v spoločenskej miestnosti s vlastnou toaletou, so samostatným  prístupom z vonkajšieho areálu, s možnosťou uzatvorenia od ostatných vnútorných priestorov.

-  infekčný priestor denne dezinfikujeme (striedavo: raz prostriedkom z chlóru 500 mg/1 l vody a etanolom 60%).

- miestnosť je pravidelne vetraná, upratovanie zabezpečuje zamestnanec, ktorý sa o chorého PSS stará.

-pred vstupom do miestnosti umiestnime uzatvárateľnú nádobu so zaťahovacím plastovým vrecom (na odhadzovanie jednorazových ochranných pomôcok).

- pred vstup do miestnosti umiestnime nádobu s dezinfekčnou tekutinou na dezinfekciu okuliarov/ochranného štítu.

- použitie OOPP:
1. PSS bez príznakov – základný stupeň ochrany – rúško, rukavice, dezinfekcia
2. PSS s príznakmi
   PSS bez príznakov, ktorý bol v kontakte s PSS s príznakmi
   PSS bez príznakov, ale s pozit. testom na COVID – 19   - intervenčný stupeň ochrany t.j.                    rirátor FFP2 alebo N95
            - rukavice – 2 páry
             - štít (lepší ako okuliare)
             - ochranný odev – a/ overal
                                              b/ čiapka
                                              c/ návleky na obuv
            - dezinfekcia

3. PSS  s pozit. testom na COVID – 19   - intervenčný stupeň ochrany t.j.                    
            - respirátor FFP2 alebo N95
            - rukavice – 2 páry
            - štít (lepší ako okuliare)
            - ochranný odev – a/ overal
                                             b/ čiapka
                                             c/ návleky na obuv
            - dezinfekcia

- miesto obliekania OOPP – pred vstupom do infekčného priestoru, kde sú všetky OOPP pripravené.

- miesto vyzliekania OOPP – v infekčnom priestore, kde sú umiestnené koše na vyhadzovanie infekčných OOPP a nádoba na dezinfekciu okuliarov/štítu.

Opatrenia sú operatívne aktualizované v závislosti od zmien v situácii so šírením infekcie spôsobenej koronavírusom.